Workshopleider

Joke Kamstra MA, inhoudelijk coördinator en docent van de Opleiding tot Intern Begeleider / Remedial Teacher van de Kleuterbouw.
Direct contact:

06 - 205 50 967.


 

Waar?

MBO Utrecht Australielaan 25
3526 AB Utrecht


 

Wanneer?

zaterdag
7 september 2019

van 10.00 tot 14.30 uur.


 

 

 

Zicht op startende kleuters

Juist in een periode waarin de net vierjarige zich moet gaan hechten aan weer een andere volwassene, is het essentieel dat deze hechting op veilige wijze plaatsvindt. Toch is meestal maar weinig bekend over een ‘nieuwe’ kleuter als die voor het eerst naar school komt. Hoe weet u op welke benadering juist déze kleuter positief reageert? Via gerichte vragen en verpakt in een ontspannen gesprek met ouders brengt brengt u deze in beeld.

 

Taalontwikkeling en differentiëren

De verschillen in taalontwikkeling kunnen bij kleuters al bij de start op school enorm zijn. We confronteren u met enkele onderzoeken en stellingen over het ontstaan en opheffen van deze verschillen. Vervolgens zoeken we samen naar manieren die het verder uiteenlopen van de taalontwikkeling bij kleuters tegengaan. Na afloop beschikt u over een aantal mogelijkheden om binnen de taalverwerving zodanig te differentiëren dat veel meer kleuters van uw aanbod profiteren.

 

Zoveel collega’s, zoveel ‘coaches’

Hetzelfde onderwijsconcept ziet er in de praktijk heel anders uit, al naargelang de leerkracht die het vormgeeft. Dat is maar goed ook, want daarom is ons onderwijs zo levendig. Maar wie collega’s coacht en begeleidt, moet wél op zeer verschillende mensen kunnen inspelen. Differentiëren is ook hier het parool. U verdiept zich in verschillende typen leerkrachten zoals u die in uw eigen school gegarandeerd ook tegenkomt. We bespreken de kenmerken die voor ieder type karakteristiek zijn – zeer herkenbaar! – en duidelijk wordt ook, welke coachingsstijl het best bij ieder type past.

 


Inschrijven introductieworkshop


Opleiding tot Intern Begeleider / Remedial Teacher van de Kleuterbouw